Berita Terkini

Himpunan Cerita-Cerita Menarik Terkini

3 Kilo Cacing Membesar Dalam Perut Kanak-Kanak

Satu kejadian pelik telah berlaku di Indonesia. Seorang kanak-kanak berumur dalam lingkungan 10 tahun mengadu kepada ayahnya bahawa beliau gagal membuang air besar selama 4 hari.

Pada ketika itu perut kanak-kanak ini susah kelihatan besar dan kembung,dengan segara ibubapanya menghantar kanak-kanak itu ke hospital. Doktor mengesyaki dalam perut kanak itu mempunyai cacing gelang, setelah di timbang hampir 3 kg cacing di dalam perut kanak tersebut.

Sesiapa yang memegang tanah yang mempunyai telur cacing Ascaris dan tidak mencuci tangan sebelum makan, akan terkena penyakit ini. Hanya dalam 21 hari, telur Ascaris akan matang.
 
 

Untuk makluman. telur tersebut akan masuk ke dalam saluran pencernaan dan akan menjadi larva pada usus manusia. Seterusnya ia mampu menembus masuk ke pembuluh darah.

Kemudiannya akan beredar mengikut sistem peredaran seperti hati, jantung dan paru-paru. Pembiakan cacing ini akan terus berkembang di dalam usus manusia. Oleh itu jaga anak-anak kita ketika mereka bergembira bermain pasir.

#Carian dilaman web mendapati kebanyakan pesakit yang terkena penyakit ini ketika berada di benua Afrika. Agak pelik juga bila dikatakan kanak-kanak tersebut terkena penyakit ini ketika berada di Indonesia.
sumber: kezoom
0 Komentar untuk "3 Kilo Cacing Membesar Dalam Perut Kanak-Kanak"

 
Copyright © 2014 - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info