Berita Terkini

Himpunan Cerita-Cerita Menarik Terkini

Hukuman Bagi Penzina Yang Belum Berkahwin Dan Yang Sudah Berkahwin


Jangan mendekati zina, mendekati saja tidak boleh lebih-lebih melakukan, kata mendekati merangkumi segala perkara yang mengantarkan kepada zina, dalam konteks kehidupan bermasyarakat, zina terbukti menjadi salah satu sendi perosak ketenangannya, penghancur nilai keluhurannya, masyarakat yang binasa akibat penyakit ini bukan satu dua , dan dalam konteks keluarga, keadaannya tidak berbeza, ia merosakkan dan menghancurkan.

Islam merupakan agama yang mempunyai tatanan dan aturan yang terbaik termasuk dalam masalah hubungan laki-laki dengan perempuan. Islam meletakkan kod etika yang beradab dalam hal ini yang tidak dimiliki oleh peraturan dan perintah mana-mana di dunia ini. Semua itu demi kebaikan dan kesucian masyarakat termasuk rumah tangga. Di antara tindak preventif Islam untuk menangkis penyakit ini adalah dengan meletakkan hukuman-hukuman atas pelakunya di dunia dan di akhirat.

عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ ، قَالَ : " كَانَ نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ كُرِبَ لِذَلِكَ ، وَتَرَبَّدَ لَهُ وَجْهُهُ ، قَالَ : فَأُنْزِلَ عَلَيْهِ ذَاتَ يَوْمٍ ، فَلُقِيَ كَذَلِكَ فَلَمَّا سُرِّيَ عَنْهُ ، قَالَ : خُذُوا عَنِّي فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا الثَّيِّبُ بِالثَّيِّبِ ، وَالْبِكْرُ بِالْبِكْرِ الثَّيِّبُ جَلْدُ مِائَةٍ ثُمَّ رَجْمٌ بِالْحِجَارَةِ ، وَالْبِكْرُ جَلْدُ مِائَةٍ ثُمَّ نَفْيُ سَنَةٍ "Terjemahan:

Diriwayatkan dari 'Ubadah bin Shamit r.a.: Apabila wahyu diturunkan oleh Allah kepada beliau, raut wajah beliau tampak berubah menjadi sedih. Pada suatu hari, diturunkan wahyu kepada beliau, ternyata beliau didapatkan dalam keadaan seperti yang aku ceritakan itu. Setelah kesedihan tersebut hilang, beliau bersabda, "Terimalah hukum dariku. Sesungguhnya, Allah telah memberikan jalan untuk mereka, yaitu hukum zina bagi orang yang sudah pernah menikah dan orang yang belum pernah nikah. Pezina yang sudah pernah menikah, didera seratus kali. kemudian dirajam dengan batu, sedangkan pezina yang belum pernah menikah, didera seratus kali, kemudian dibuang selama satu tahun." (Riwayat Muslim)
sumber: http://infosahih.blogspot.com/
0 Komentar untuk "Hukuman Bagi Penzina Yang Belum Berkahwin Dan Yang Sudah Berkahwin"

 
Copyright © 2014 - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info